25.03.21, 08:52Fot. Balou46 via wikimedia CC BY-SA 4.0 /

Kanał Sueski zablokowany. Globalny handel w ogromnych opałach

Kanał Sueski został zablokowany przez kontenerowiec Ever Given pływający pod panamską banderą. Nie wiadomo jak długo potrwa blokada. - Dochodzą do nas informacje, że poziom wody jest niski powiedziała portalowi money.pl przedstawicielka Morskiej Agencji Gdynia. Armatorzy już szykują się na gigantyczne straty.

- Armatorzy już teraz szykują się na wysyłanie statków okrężną drogą, wokół Afryki. Tak naprawdę jeszcze nie wiemy, jak poważna jest sytuacja i ile zajmie usuwanie jej skutków - powiedziała dalej money.pl Katarzyna Siezieniewska z Morskiej Agencji Gdynia.

Kontenerowiec osiadł na mieliźnie i dosłownie wbił się dziobem w brzeg kanału. Jako jedną z przyczyn wskazuje się silny wiatr wiejący w okolicach kanału. Jest to jednak o tyle zagadkowe, że przepływ przez kanał odbywa się przy udziale doskonale znającego akwen pilota, za którego usługi armatorzy muszą słono płacić.

Poziom wody w kanale był w ostatnich dniach dość niski, jednak nie wiadomo w jakim stopniu przełożyło się to na zablokowanie kanału. Ponadto Ever Given to statek o ogromnych rozmiarach - ma około 400 metrów długości i 59 metrów szerokości, może zaś przewozić nawet 20 000 kontenerów.

Podstawowe rozwiązania, takie jak użycie pchaczy i holowników lub przepompowanie wody między zbiornikami nie przyniosły dotychczas efektu. Prawdopodobnie nie będzie również możliwe przeładowanie statku - w tym celu trzeba by sprowadzić na pustynię ciężki sprzęt.

Armatorzy nastawiają się na ogromne straty i szukają alternatywnych rozwiązań.

- Alternatywą jest opłynięcie całej Afryki, ten scenariusz rozważają teraz armatorzy. W efekcie podróż wydłuża się o mniej więcej 10-14 dni. To bardzo dużo. W normalnych warunkach, z przepłynięciem przez Kanał, rejs z Szanghaju do Europy trwa ok. 35 dni - mówi Katarzyna Siezieniewska.

Na dostawy czekają liczne polskie firmy, a w korku na Kanale czeka już 150 statków.

jkg/money.pl, business insider

 



Komentarze

"Zmieścisz się! Śmiało!"2021.03.26 17:52
j.w.
Ciekawy2021.03.25 21:24
Taki przypadek dołączył do corony. Gramy ostro. Chyba się uda "zniwelować" populację do 500 mln szybciej niż zakładano.
Polak2021.03.25 21:07
To spisek mający na celu odebranie Polsce suwalszczyzny i zaolzia ;)
PRAWDA2021.03.25 19:49
Bardzo dobrze ,że zablokowano kanał -- produkować w Europie anie w Azji ==
:D2021.03.25 18:19
Niech przekopią objazd...
anonim2021.03.25 19:28
Wystarczy modlitwa. Wiarą można góry przenosić to co tam taki stateczek.
rebeliant2021.03.25 17:11
a podkopać go
ha !2021.03.25 16:06
saaabotaaaż !!!!
katolicka deratyzacja Polski2021.03.25 15:43
Flaga panamska wskazuje jednoznacznie na dywersje izraelska...
Böno2021.03.25 11:52
A będzie jeszcze gorzej. Albo ludzie zwrócą się Do Boga i zaczną czynić pokutę, albo świat będzie zmierzał dalej do swojego końca. Zarty się kończą. Dość tej zabawy - jak ktoś napisał.
hehehe2021.03.25 11:57
Do którego, bo tyle tego jest, że można się pogubić ? Który z nich nam aktualnie bruździ w oczekiwaniu wymuszonego uwielbienia ? :-)))
jula2021.03.25 11:44
Skąd i kiedy przypłynął waciki?
hehehe2021.03.25 11:40
I pomyślcie teraz jełopy niemyte jaką kasę byśmy natłukli gdyby jedwabny szlak z centralnym portem komunikacyjnym był już gotowy ? Nie w Berlinie tylko u nas, pod Koluszkami czy gdzieindziej :-)
kapral rezerwy2021.03.25 11:33
Albo szybko pociąć na kawałki i odblokować, albo wysadzić w powietrze i tez będzie droga wolna.
Emeryt2021.03.25 11:25
Z przedstawionych dokumentów wynika, że w ciągu czterech lat Janina Goss w państwowych spółkach zarobiła już ponad 760 tys. zł. Zarobki p. Goss w radzie nadzorczej PGE wzrosły prawie dwukrotnie - jeżeli w 2016 r. zarabiała 44 tys. rocznie, to w 2020 r. ta kwota wynosiła 88 tys. A w Banku Ochrony Środowiska Janina Goss zaczęła zarabiać w ciągu 4 lat dwa razy więcej pieniędzy.
Piotr2021.03.25 11:08
Straty ? Jakie straty. To kara boska za ich chciwość. Koszt frachtu z Chin do Polski od listopada wzrósł pięciokrotnie !! W zeszłym roku koszt wysyłki kontenera 40 stopowego wynosił około 1500 USD, teraz 7000 USD, a było w grudniu nawet 10.000 USD. Skandaliczna zmowa armatorów jest ignorowana przez międzynarodowe instytucje, gdyż zyskują na tym korporacje, a tracą drobni importerzy. Teraz pewnie znowu ceny podskoczą pod pretekstem "strat", kpina i żenada ! Tak wygląda wolny rynek w wydaniu światowych gigantów.
co na to Natanjahu2021.03.25 11:07
j.w.
Po 11 ...2021.03.25 11:01
Kanał Sueski zablokowany??? To nasza wielka szansa. Dar od Boga. Trzeba koniecznie szybko dokończyć przekop mierzei wiślanej.
Po 11 ...2021.03.25 11:28
Jestem zdruzgotany. Okazało się, że przekop mierzei ma mieć 20 metrów szerokości, a ten kontenerowiec co zablokował Suez ma szerokość 60 metrów.... Nawet jak się posmaruje to się nie zmieści. Jestem załamany. Taka szansa stracona ... :(((
hehehe2021.03.25 11:38
Spoko, wystarczy, że się rozpędzi to się zmieści i przy okazji dokończy przekop w dwie minuty. Potem tylko zabetonować i gotowe :-)
Po 11 ...2021.03.25 11:41
Won złodziejska mendo bolszewicka od mojego nicka! Won szmaciarzu!
Po 11 ...2021.03.25 19:30
Nie won. Każdy może pisać pod moim nickiem. Serdecznie zapraszam.
tęczowa lewacka debilizacja2021.03.25 11:43
w smarowaniu to jesteś podobno ekspertem, biedroń o tym wspominał
Albert2021.03.25 12:08
Zawsze mnie śmieszyła ta katoprawacka skryta fiksacja homoseksualizmem, odbytami i seksem analnym. Ciekawe, czy wszystkie katoprawaki to pedały? Czy tylko zwykli zboczeńcy?
Albert2021.03.25 10:58
Piloci z SCA do niczego się nie przydają, bo i praktycznie nic nie wiedzą o swojej robocie. To raz. Jeśli na Everze jest ta sama ekipa co dwa lata temu, to wcale mnie nie dziwi, że się władowali na mieliznę. Tam wszyscy mieli wywalone na sondowanie dna w Kanale. To dwa. Wiatry to tylko wymówka, burza piaskowa 50 km/h nie ma żadnego wpływu na taki statek. A przynajmnie nie taki, żeby była powodem zarycia w dno.
Anonim2021.03.25 10:18
Wystarczy się pomodlić. Bóg na wszystko.
Było.2021.03.25 9:33
Odbierasz chleb kolegom, nowy.