10.11.20, 09:22fot. joanna adamik, archidiecezjakrakowska/flickr.com, cc 0

Kard. Dziwisz odpowiada na zarzuty reportażu TVN24: ,,Jestem gotowy do pełnej współpracy''

- Zależy mi na transparentnym wyjaśnieniu tych spraw. Nie chodzi o wybielanie lub ukrywanie ewentualnych zaniedbań, ale o rzetelne przedstawienie faktów. Dobro pokrzywdzonych jest wartością nadrzędną. Dzieci i młodzież nie mogą już nigdy doznać w Kościele krzywd, które miały miejsce w przeszłości - powiedział kard. Stanisław Dziwisz odnosząc się do reportażu TVN "Don Stanislao" stawiającym oskarżenia wobec kardynała.

TVN24 w reportażu „Don Stanislawo” zaprezentował dokumenty, relacje i rozmowy, które mogą wskazywać, że kardynał Stanisław Dziwisz, mógł uczestniczyć m.in. w procederze tuszowania nadużyć seksualnych przez księży na całym świecie.

Sprawa dotyczy m.in. molestowania w Legionie Chrystusa oraz amerykańskiego kardynała, Theodore'a McCarricka oskarżonego o pedofilię.

Odnosząc się do możliwości zbadania tej sprawy przez specjalną komisję, kadr. Dziwisz oświadczył:

- Jestem gotowy do pełnej współpracy z niezależną komisją, która wyjaśni te kwestie.



mp/pap/rmf fm

Komentarze

Czyli krzywdy są2020.11.26 9:06
A ta komisja to niezależna od kogo?
Dor2020.11.24 20:10
Jeśli najbardziej pracowitego człowieka na świecie oskarża się że czegoś nie zrobił, a oskarżają go ci którzy przegrali z jego argumentami, mięczaki, lewacy, komuniści i wszelkiego rodzaju kan...., to bardzo proszę wszystkich myślących, zakończcie ten temat. JAN PAWEŁ II między innymi pokonał komunę, parł do przodu odnosząc same sukcesy, wara od NIEGO, a ci których wymieniłem niech popłaczą sobie przy piwie.
kaka2020.11.18 17:38
Ale czy ten czlowiek rozumie co to znaczy nawrucenie??????????????????????????????? 1-Odrzucic pieniadze i wplywy-musi z tego zrezygnowac 2-upokorzyc sie wyznac prwde-zaczac poscic 3-adoracja -modlitwa-spowiedz i to co mu zlecono -bo jest kaplanem 4-odrzycic swoja pozycje i pyche-kto sie wywyzsza bedzie ponizony OD TEGO MUSI ZACZAC
kaka2020.11.18 17:31
To nie jest tak ze ktos chce kogos atakowac-przypominam ze jesli jest prawda to co powiedzial Isakowicz-zalewski-ze ks Dziwisz powiedzial mu -TYLKO O SPRAWACH WYBRYKOW SEKSUALNYCH WSROD KSIEZY NIE PISZ-jesli to powiedzial jest w grzechu ciezkim gdyz ukrywa grzechy i dziala na szkode pokrzywdzonych-JESLI UDZIELA SAKRAMENTOW SA SPROFANOWANE--nic nie pomoze ze jestem gorliwym katolikiem- a co ze sprawa Natanka ktory zarzucil mu przyjecie nagrody od masonow-czyli szatanistow- na litosc Boska --niechaj ten czlowiek sie nawroci-bo pojdzie do piekla!!!
Teresa2020.11.16 20:26
SBecy i dzieci SBeków ciągle chcą zniszczyć Kościół Katolicki , sprawa kard. Dziwisza jest tylko pretekstem do tego...
Hanna2020.11.13 22:33
Kochani, tu nie chodzi o kardynała ale o kolejne uderzenie- w św. Jana Pawła II. To misternie tkana intryga globalnych lewaków przeciw największemu z Polaków.Ta nienawiść szatana do świętości w Kościele niech nas nie przeraża ale mobilizuje!
Tadeusz2020.11.12 22:24
Eminencjo, księże kardynale: życzę wytrwania i nie przejmowania się atakiem - bełkotem ludzi, którzy nienawidzą chrześcijaństwa.
Foster2020.11.10 15:56
100 % skuteczności. Tylko kilku kardynałów i każdy umoczony.
Jerzy2020.11.10 17:42
Nie narzekaj. W innych krajach jest tylko jeden kardynal i tez siedzi w gnojowce po uszy. Jak widac golym okiem, Bog wybiera im mocno zepsuty element na kardynalow. Trzeba ostrzegac mlode pokolenie przezywajace kryzys lub religijne uniesienie, by trzymalo sie z daleka od tego zdeprawowanego srodowiska i porzucilo mysl zostania ksiedzem czy zakonnikiem. Mozna raz wdepnac, a potem z roznych wzgledow nie jest latwo odejsc.
Karolek2020.11.10 15:26
Stanisław, ty to się dopiero ku*wa zdziwisz!
Terlikowski2020.11.10 15:23
sięgnełes dna !!!
Nana2020.11.10 15:22
Błedem jest odpowiadać takiej TVN bo oni cie sprowadzą do swojego poziomu poza tym to sa sprawy wewnetrzne Koscioła a nie TVN
itd2020.11.12 8:22
Jak ci ksiądz zgwałci dziecko to nie zgłaszaj nikomu. Wewnętrzna sprawa kościoła
Foster2020.11.12 9:52
....a jak zgłosisz, to tak jakbyś zgotował im holokaust. Kto to powiedział ?
basetla2020.11.10 14:55
...podważyć nauczanie JPII pisze Alina.. Jeśli dotyczy to całowania Koranu i przepraszania żydów, to jestem za.
abc2020.11.12 8:24
Przyjdzie czas na rozbiórki pomników papy. Wtedy możesz sobie w ogródku taki obelisk postawić.
Jerzy2020.11.10 14:01
On jest gotow do pelnej wspolpracy? A podczas wywiadu dziennikarskiego nic nie pamietal, nic nie widzial i nie slyszal, i nic nie wiedzial. Dziekujemy za wspolprace i wyjasnienia.
Ben2020.11.10 14:00
Do jakiej współpracy jak nic nie wie, nie słyszał, nie widział nie pamięta.
alina2020.11.10 13:59
Tak do końca to ja nie wierzę w czyste intencje TVN. Prawdopodobnie w maju ma być wyemitowany film Sekielskich o Janie Pawle. Wiemy jak Polacy kochają swojego papieża. Trudno będzie się więc przebić z narracją oskarżającą JPII. Więc trzeba najpierw zasiać wątpliwość pt. wiedział czy nie wiedział?. Taką taktykę stosują obrońcy w sądach. Jeśli jest już wątpliwość , to krok do sukcesu, a więc zdyskredytowania JPII a więc i jego nauczania.Kardynał Dziwisz nie był i nie jest tak ważną osobistością , aby kruszyć kopie. Wydaje mi się, że chodzi tu o Jana Pawła II. Czysta, książkowa psychologia.Gra chyba jest poważniejsza niż uziemienie kard. Dziwisza. Oczywiście ofiary pedofilii muszą być zrozumiane, wysłuchane i nalezy się im wszelaka pomoc, żeby było jasne.
Foster2020.11.10 16:08
Naiwna - o. Degollado każdy by uwierzył. To idealny wytwór szatana. Staral się bardzo. Oszukał nawet Ojca Świętego ?. Coś nieprawdopodobnego. Tyle zła wyrządził, tylu chopców skrzywdził, nawet wielodzietną rodzinę założył - i nikt o tym nie wiedział ?. Podobno byli tacy, którzy alarmowali, pisali, przakazywali dowody - dlaczego nie dawano im wiary ?. Pomyśleć, że większość tych informacji trafiało do ks. Dziwisza - dlaczego nie reagował ?
qwa2020.11.12 8:27
Takie sprawy tylko przez Watykan. Samodzielnie w Polsce nic się nie zdziała.
taka uwaga2020.11.10 13:50
Ciekawe czy Terlikowski nie wiedzial, nie milczal, sam nie wspieral, skoro wspiera dzis promotorow aborcji homosekualizmu takich jak no Boniecki, Wierzbicki, bp Marx, pb Kasper abp Rys O Grzegorz Kramer etc??? Czy on NIE POWINIEN WYJASNIC TEZ SWOJEGO MILCZENIA I OBECNEGO WSPIERANIA FALSZYWYCH PROROKOW< HERETYKOW W KOSCIELE i DEMORALIZATOROW TAKICH NP NP JOE BIDEN (propaguje aborcje na zyczenie , homo malzenstwa etc..)???
Foster2020.11.10 16:11
Tak myślałem.
Poseł PSL2020.11.10 13:46
Przeprowadzić referendum. Winien!! - Nie winien!!!
PIOTR2020.11.10 13:33
Wstyd, po naciskach TVN
Marek2020.11.10 13:00
Jednego nie rozumiem . Jeśli hierarchowie kościelni są oskarżani o ukrywanie pedofilii , to dlaczego nie oskarża się otoczenia ofiar pedofilów (rodzice, znajomi, organy ścigania, opiekunowie) . Pokrzywdzone dziecko biegnie z skargą do biskupa czy informuje o tym najbliższych ? Skoro wysoko postawiony hierarcha jest informowany o oskarżeniach o molestowanie to dlaczego nie są informowane organy ścigania . Jeśli ksiądz ukradnie komuś samochód to poszkodowany dzwoni do biskupa czy na policję ? Oskarżeniami o przestępstwa zajmują się organy ścigania a nie władze kościelne. Dlaczego więc robi się taki szum wokół hierarchów pomijając oskarżenia wobec osób, organów które powinny się tym zająć ? Odpowiedź nasuwa mi się jedna , nie chodzi tu o problem pokrzywdzonych dzieci , tylko o walkę światopoglądową . Dlaczego stacja ateizm i inne media porusza ten temat a nie stacja miłośników wędkowania ? Bo ateizm i teizm jak ogień i woda jak dobro i zło są ze sobą sprzeczne i ta sprzeczność wyraża się w konflikcie. Ten konflikt , wojna światopoglądowa dotyczy świata wartości i polem bitwy powinien być intelekt a nie odwoływanie się do emocji. Przykre jest i mnie to wręcz obrzydza , że do tego konfliktu wykorzystywane są ofiary przestępstw seksualnych. Myślę , że w sondażu z pytaniem "z jakim zawodem kojarzy się Panu/Pani pedofil" większościową odpowiedzią byłby "ksiądz". To właśnie efekt medialnego ataku o podłożu światopoglądowym a nie troska o skrzywdzone dzieci. OHYDA !
leszczyna2020.11.10 15:00
Zgadzając się co do interesu zbijanego na dyskredytacji Kościoła jako instytucji przestępczej i niewiarygodnej, należy bardzo poważnie zapytać, dlaczego w Kościele dochodzi do wielkiego zła i to w ciągu dziejów tego samego. Jeśli sprawa ciągnie się przez setki lat, kraje i epoki, to coś jest na rzeczy. Kolejni papieże są bezradni, a zło się gromadzi. Jak myślisz, dlaczego media katolickie nie podejmują tematu homoseksualizmu czy alkoholizmu księży albo gwałtów na zakonnicach na misjach? Idź z tematem o księdzu jeżdżącym po pijaku do Gościa Niedzielnego, to zobaczysz, jak Cię tam przyjmą, wysłuchają i opiszą paskudną przypadłość wielebnego. Kiedy ktoś ma problem z Kościołem, sprawa zaczyna się ruszać, jak rzygnie Gazeta Wyborcza albo gazeta Urbana, albo smród wypuści w eter tvn. Inaczej nikt nic nie wie, nikt nic nie widział ani nie słyszał. Pismo o homowybrykach abp Peatza Wanda Półtawska przemyciła do papieża, bo normalną drogą urzędową nikt nic nie zdołał wskórać. Dlaczego!?
Anonim2020.11.10 16:14
Nie zgodzę się , że w Kościele dochodzi do wielkiego zła w interpretacji ilościowej . A w przypadku pedofilii medialnie manipuluje się emocjami w celu przedstawienia problemu jako powszechnego zjawiska i w umysłach zostaje hasełko "księża pedofile " . To , że w Kościele są pedofile , homoseksualiści , alkoholicy to nie znaczy , że co drugi, trzeci ... ksiądz jest skażony tymi słabościami. Powtarzam pytanie , dlaczego za ukrywanie pedofilów księży odpowiadają tylko hierarchowie a nie rodzice, opiekunowie, policja a nawet sami poszkodowani , którym po latach sobie przypomina bo telewizja przyjechała. Czy Tvn zrobi film o fałszywych oskarżeniach na księży w celu wymuszenia odszkodowania ? Nie ! Problem w KK jest i pewnie można słusznie postawić zarzuty nie którym hierarchom , ale problem jest wielopłaszczyznowy a nie tylko napierdzielanka w KK.
Marek -powyższy post jest mój2020.11.10 16:16
W odpowiedzi do leszczyna
Foster2020.11.10 16:18
Konkordat przeczytaj a później dopiero się zastanawiaj dlaczego Kwaśniewski się pod tym podpisał. Myślę, że bardziej im zależało na uwiarygodnieniu się w oczach społeczeństwa jak na interesie kraju. Polski wymiar sprawiedliwości nie miał kompetencji do prowadzenia spraw przeciwko członkom państwa watykańskiego.
pp2020.11.10 12:12
Jaka znów niezależna komisja? Co za bajki? Chyba prokuratura i sąd a nie żadne "komisje".
i tak2020.11.10 11:32
gada od lat
sprawiedliwość2020.11.10 10:50
RYCHŁO W CZAS! Teraz to współpraca, teraz to transparentność. Tjaaa... mam nadzieję, że wszyscy traficie za kratki za molestowanie, ukrywanie molestowania i oczernianie ofiar i zwalanie winy na lgbt. Za te wszystkie dwunastolatki "lgnące" do was - należy wam się dożywocie.
Foster2020.11.10 10:45
Wreszcie mamy papieża decyzyjnego. Nie boi się prawdy. Brawo Papa Franciszek. Jeszcze takiego nie było. Jest dużo do zamiatania. Przecież zaczęło się to jeszcze za papieża Pawła VI a może już wcześniej. Jego poprzednicy źle rozumieli interes Kościoła. Interesem Kościóla jest życie w czystości a nie zamiatanie brudów, żeby się nie wydało.
leszczyna2020.11.10 15:08
Nie chwal dnia przed zachodem słońca. Papież Franciszek łaskawy był długo dla McCarricka, i wspiera kościelne homolobby, które tworzy patologiczne kliki. Natomiast nuncjusz w USA, abp Vigano, który ujawnił poczynania McCarricka, podpada pod prawo watykańskie za ujawnienie "tajemnicy papieskiej".
Po 11....2020.11.10 10:37
Tak dla jasności. Bazgranie farbami po Dziwiszu, pisanie np. WYPPPIERDALAJ to atak na święty KK. Bąkiewicz was dopadnie graficiarze jedni.
Foster2020.11.10 10:55
Dziwisz to nie święty Kościół Katolicki. Zaprzeczasz sobie. Jakby Dziwisz był święty, to by grzechów pedofilii nie ukrywał. O takich grzechach nie sposób zapomnieć , chyba że w tym środowisku bylo tego tak dużo, że nie budziło to już zgorszenia. Wyobrażacie sobie tego pieprzonego Degollado przyjmowanego z honorami przez najważniejszych hierarchów Koscioła ?. Wyobrażacie sobie kardynałow w Domu Uciech cielesnych ?. Dla prawdziwego katolika to powinien być i jest szok i dlatego tego nie przyjmuje.
ddfs2020.11.10 14:47
W każdym kraju, w którym dominował katolicyzm tam objawiły się afery pedofilskie. Wygląda na to, że pedofilia jest trwale wpisana w tradycję hierarchii.
Jadwiga2020.11.10 10:20
Powinniśmy zapytać się prof. Wandy Połtawskiej, Która petycję księży w sprawie arc poetza przekazała do rąk własnych Ojca św. Gdyby nie to Dziwisz zablokował by to na stałe.
...2020.11.10 10:17
Dziwisz, WY-PIER-DA-LAJ Z Wawelu.
XYZ2020.11.10 10:08
Pełna współpraca według Dziwisza.Nie wiem ,nie pamiętam,to mnie nie dotyczyło.
Natalja Siwiec2020.11.10 10:14
... To nie moja diecezja
Pet2020.11.10 10:36
Purpuraci zawsze są gotowi do współpracy...z każdym rządem, byle kasa się zgadzała.
AAAtomek2020.11.10 9:53
Do jakiej parafii go przerzucą?
pp2020.11.10 12:14
Emeryturka. Najwyżej nie pochowają na Wawelu (Gulbinowicza też będą chować bez szopki). Straszna kara. Nie pozbiera się biedaczysko.
ateusz2020.11.10 9:44
No cóż, w normalnym kraju zajęłaby się tym niezależna prokuratura, a nie jakaś śmieszna komisja, która będzie obradować aż do jego śmierci, po czym się rozwiąże bo nie można sądzić zmarłego.
sprawiedliwości2020.11.10 10:52
zgadzam się, to chore. z drugiej strony cieszę się, że mimo wszystko pojawia się rysa na tym betonie i coraz głośniej mówi się o mafii w kościele. to jest chore. państwo powinno się tym zająć! a wróć... państwo się nie zajmie, bo mamy rząd jaki mamy :(
Natalja Siwiec2020.11.10 9:43
Mogą pytać i dochodzić, co ten biedny kardynał może pamiętać? Zresztą to i tak kolejny przykład chrystofobii i ataku na Święty Kościół Katolicki.
AAAtomek2020.11.10 9:42
Atak na arcykardynała Dziwisza to atak na polski święty kościół katolicki!!!! Straż narodowa powinna go bronić!!! :]
Pet2020.11.10 10:41
No ale jak? Srasz narodowa sama się boi.
AAAtomek2020.11.10 11:11
No fakt, chroni ich Policja? Przed dziewczynami, kobietami i chłopakami w rurkach?
fdf2020.11.10 9:35
Ach żal tych tych minionych lat św. Jana Pawła.
xsiadz2020.11.10 9:59
Nie ma co oceniac negatywnie pontyfikatu JP2, za jego czasów pedofilia nie była niczym złym i negatywne oceny tych znawisk to błąd poznawczy - anachronizm.
Po 11 ...2020.11.10 9:34
To nawet śmieszne jest. Złapali gościa ze spuszczonymi gaciami nad gołym 7-latkiem, a on mówi, powołajmy komisję. Obiecuję wpadnę na obrady jak będę akurat w mieście i sobie o tym przypomnę. A już niewiele pamiętam.
Anonim2020.11.10 9:31
Gotowy do współpracy z niezależną komisją ? ? ? ...nie, najpierw aresztować na 3 miesiące, bo są przesłanki, że będziesz mataczyć i tuszować
MT(*)2020.11.10 9:27
Obrzydliwość. I ta ogromna nadreprezentacja pederastów jako sprawców przestępstw pedofilii. Coś odrażającego do czego prowadzić może odrzucenie praw natury, a w przypadku Kościoła, zdeprawowane zanurzenie się w seksualność. Czyli to, co ma obowiązywać począwszy od przedszkola. Ohyda...
Codzienny kwik lewackich ryjków2020.11.10 9:26
Kolejny dzień na Frondzie, pora podenerwować lewaków „Anonima”,” katolicką kretynizację polski 🇵🇱”, „Po 11…”, „ladychapel” i całą tę zgraję. *** Słychać już ujadanie lewackich piesków spod znaku neomarksizmu, ateizmu, antypolonizmu i LGBT? Słychać. Jest uogólnianie pojedynczych przypadków pedofilii wśród księży na całe duchowieństwo? Jest. Jest plucie na Kościół, PIS i na Kaczora? Jest. Są narzekania na Polaków jako „faszystów”, „rasistów”, „homofobów” i „populistów”? Są. Jest obłudna i faryzejska „troska” o molestowane dzieci? No jasne. Bluźnierstwa i rzucanie wulgaryzmami? Owszem. Pseudointelektualne bajdurzenia? Jak najbardziej. *** Czyli nihil novi, jest normalnie. Niczego nowego nie wymyślą, nudziarze. A Polacy mają jazgot tych kundli tam, gdzie murzyn ma ciemno.
XD2020.11.10 12:56
Po każdym Średniowieczu następuje Oświecenie. Do zobaczenia na górce sinusoidy Krzyżanowskiego.
Za późno2020.11.10 9:25
Don Stanislao!