24.04.12, 08:35

Terlikowski: Niszczenie „Eugeniki”

Nie popieram słów, które wówczas wypowiedział Grzegorz Braun. Nie sądzę, by taki język powinien być stosowany wobec  zmarłych. Ale w niczym nie zmienia to faktu, że nie rozumiem także ataku na kapitułę nagrody Feniks. Ona przecież nie przyznała nagrody za wypowiedzi o arcybiskupie Życińskim, a za film „Eugenika”, który jest znakomity. Mocny, dobrze zrobiony i przekonujący. Bez wątpienia jeden z najlepszych na te tematy, i bez cienia wątpliwości jeden z najlepszych filmów dokumentalnych ubiegłego roku. Sól w oku środowisk liberalnych i laickich, które muszą się zmierzyć z mocnym ukazaniem tego, że eugenika, owoc nowoczesności, nadal żyje.

 

Atak na Brauna, w który niestety wpisują się katoliccy duchowni, nie ma nic wspólnego z obroną pamięci arcybiskupa Życińskiego (której należało bronić i zrobiono to). Jest on raczej próbą zniszczenia jego osobiście jako reżysera, a jeszcze mocniej próbą zdyskredytowania jego filmu, tak by przestał on oddziaływać na opinię publiczną. „Eugenika” pokazuje korzenia zła, także współczesnego, jego głosiciele nie mogą więc milczeć. I awanturują się, pragnąc wymusić cofnięcie nagrody. Nagrody, która należała się w tej dziedzinie Braunowi, jak psu buda... Niezależnie od tego, co myślimy o jego wypowiedziach na temat nieżyjącego metropolity lubelskiego.

 

Tomasz P. Terlikowski

Komentarze

anonim2012.04.24 8:46
<p>Zgadzam sie z redaktorem i wyrażam żal i oburzenie że włączałą sie w ten preceder katoliccy kapłani...</p>
anonim2012.04.24 8:52
<p>O. Tomasz Doastatni OP już nie raz dał się poznać w takim świetle liberała i oszołoma, niestety! Biedak, to doprawdy smutne. To taki człowiek, kt&oacute;ry za wszelką cenę chce się wybić i być celebrytą. Niestetyu, chore ambicje zawsze go zżerały, szkoda. Mysle, że dominikanie mogą się go nie raz wstydzić, podobnie jak kilku innych. Ale w og&oacute;le dominikanie sa super, a wyjatki tylko potwierdzają regułę!</p>
anonim2012.04.24 8:54
<p>Racja. Film znakomity. Podziwiać nalezy natomiast sprawność GWiarzy, kt&oacute;rzy potrafia każdą chwilę słabości lub głupoty, bezlitośnie wykorzystać, posługując sie \"użytecznymi idiotami\" w habitach i sutannach. O. DOstatni niech lepiej opowie więcej o swej przyjaźni z pewnym chamem, znanym z wymachiwania akcesoriami z sex-shopu.</p>
anonim2012.04.24 10:02
<p>Jeżeli tak, to może&nbsp; Bolka, Michnika i innych wybielmy, bo też tam zrobili coś dobrego.</p> <p>Czy może tak,</p> <p>- Ci kt&oacute;rzy nam pasują, to już mogą być i świniami kiedy zechcą?</p> <p>- Byleby byli z nami!</p> <p>- Być człowiekiem, to już nie obowiązuje?</p>
anonim2012.04.24 10:08
<p>O. Dostatni - faryzejskie zgorszenie. Sam babrze się na łamach szmatławca, kt&oacute;ry rozsiewa kąkol ideologicnzy ( permisywizm, aborcjonizm, postmodernizm, a na czele relatywizm), uwiarygadniając tę gazetę, a jednocześmnie oburza się gorsząco z powodu przyznania nagrody Grzegorzowi Braunowi Feniks 2012. Tacy prześcigają w swojej obłudzie faryzeusz&oacute;w z czas&oacute;w Chrystusa. Dziękujemy panu Redaktorowi za DOSTATNI komentarz.</p>
anonim2012.04.24 10:12
<p>O. Dostatni - faryzejskie zgorszenie. Sam babrze się na łamach szmatławca, kt&oacute;ry rozsiewa kąkol ideologicnzy ( permisywizm, aborcjonizm, postmodernizm, a na czele relatywizm), uwiarygadniając tę gazetę, a jednocześnie oburza się gorsząco z powodu przyznania nagrody Grzegorzowi Braunowi Feniks 2012. Tacy prześcigają w swojej obłudzie faryzeusz&oacute;w z czas&oacute;w Chrystusa. Ks. prof. M. Krąpiec ongiś wyraził się o swoich konfratrach, że niekt&oacute;rzy obecni dominikanie - zdurnieli. &nbsp;Dziękujemy panu Redaktorowi za DOSTATNI komentarz.</p>
anonim2012.04.24 11:03
<p>Grzegorz Braun swoimi wyzwiskami na abp Życińskiego niestety się skompromitował. Jeśli można pomawiac bezpodstawnie biskup&oacute;w, byc za taką m.in. postawę nagradzanym (i to przez media KATOLICKIE) - to nie należy się dziwic, że tak wielu ludzi już nic nie rozumie i nie widzi swojego miejsca w Kościele.&nbsp; </p>
anonim2012.04.24 11:07
<p>Mam wrażenie, że Kresowianka nie przeczytała artykułu. Kresowianin.</p>
anonim2012.04.24 11:29
<p>Łukasz Adamski na portalu \"wpolityce.pl\" pisząc o tej sprawie, używa wręcz określenia, że Braun wypowiedział się na temat Życińskiego w spos&oacute;b skandaliczny i nie tak powinien wypowiadać się katolik o duchownym swojego kościoła, tym bardziej, że ten już nie żyje i nie może się bronić. Przypomnijmy, że padły słowa \"kłamca\" i \"łajdak\". Pan Terlikowski jedynie tych sł&oacute;w nie popiera i uważa,że nie powinno się ich wypowiadać w stosunku do zmarłych. Obaj Panowie - Terlikowski i Adamski uważają, że nie można przekreślać w związku z tym filmu Brauna. A ja się pytam - jakim językiem my rozmawiamy. Jeśli inni, w tym politycy, rozmawiają ze sobą językiem nienawiści, to czy tak ma wyglądać też język nas, katolik&oacute;w? Czy Pan Braun powtarzając wielokrotnie w takiej formie swoje wątpliwości dotyczące ks. Życińskiego nie uruchomił rozumu, ż ręce zacierać będą przede wszystkim wrogowie kościoła i zwolennicy \"postępu\"? Im bardziej jesteśmy podzieleni, skł&oacute;ceni, im więcej między nami kwasu, tym przecież lepiej....................</p>
anonim2012.04.24 11:36
<p>Nie podobało mi sie wiele wypowiedzi biskupa Życińskiego , ale nie pamiętam by użył publicznie sł&oacute;w takich jak Pan Braun, kt&oacute;rego cenię , ale teraz jakby mniej. Niestety nie zgadzamn sie Panie Tonmaszu z tym ,że zdolnym tw&oacute;rcom ( kultury???) &nbsp; wolno więcej &nbsp;niż zwykłym ludziom. I nie choidzi tu o zadne paragrafy i ciaganie sie po sądach. Szkoda ,że zapominamy o takiej zwykłej ludzkiej empatii. Nie czyń drugiemu co tobie nie miłe...zwłaszcza jak ten drugi już na łonie Abrahama. Z coraz wiekszym przygnębieniem patrzę na to okładanie sie okładkami zdewaluowanymi obelgami . Odpowiadaniem rynsztokiem na rynsztok nic sie nie zmieni. Co najwyżej przybędzie rynsztok&oacute;w, smrodu i zaduchu. Chyba Pan Braun zdawał sobie sprawę ,że źle przysłuzył sie sprawie o kt&oacute;ra walczy. Jezeli nie &nbsp;to tym bardziej śmiem wątpić czy jego spos&oacute;b na walke ze złem nie przyczynia sie do zła w jakis spos&oacute;b. &nbsp;</p>
anonim2012.04.24 11:36
<p>Film świetny, a Grzegorz Braun jest odważnym człowiekiem i zdolnym rezyserem. O arcybiskupie Życińskim nie mam wiedzy, ale poparcie wyborczej świadczy o nim nie najlepiej. Nieostrożne słowa ze spotkania ze studentami zostały wywleczone po miesiącu od zamieszczenia w internecie,&nbsp;tj. po ukazaniu się filmu i można mieć absolutną pewność, że wyłącznie po to by zdyskredytować reżysera, bo do samego dzieła nie było się jak przyczepić. Taktyka stara jak świat i w III rp stosowana na kazdym kroku. Przykro, że katoliccy duchowni biąra udział w czymś takim, a&nbsp;Domini canes ewidentnie tracą węch.</p>
anonim2012.04.24 11:51
<p>Czy m&oacute;wienie że ktoś jest kłamcą jest czymś, czego \"zwykli ludzie\" (Anteko) nie robią? Bzdura. Robią i jest to normalne. Mam wrażenie, że od tego reżysera zaczyna się wymagać więcej, niż od innych zaangażowanych katolik&oacute;w. Pamiętacie występki Mela Gibsona, czy zarzuty wobec Whitney Houston? Ja nie muszę tych postaci wybielać, żeby powiedzieć, że ich dzieła są wielkie, że należą im się najwyższe laury, że mają zasługi na polu ewangelizacji. Czymże jest kilka gburowatych sł&oacute;w pana Brauna wobec tego? Opamiętajcie się.</p>
anonim2012.04.24 12:14
<p>@Dawid Jako zwykłemu człowiekowi zdarza mi sie kląc jak szewc. Dla mnie jest normalne ale wstydzę sie tego. Mam wrażenie ,że nie klęcia i obelg mam się ja \"zwykły ludź \" sie uczyć od ludzi kultury. Taka np. Pani Fedyszak Radziejowska potrafi tak wiele i w prosty spos&oacute;b wytłumaczyc nie uzywając języka jaki czesto słyszymy na ulicy. Miałem kolegę, przyjaciela \"gbura\". Mimo że co drugie słowo u niego na k i p bardzo uczciwy, inteligentny i ambitny człowiek, ale był boleśnie swiadom ,że własnie jego spos&oacute;b wysławiania sprawia ,ze jego poglady i racje łatwo zbyc pogardą i wykluczeniem. Mel Gibson świetny aktor i rezyser. Withney Hiouston wielki i czysty głos , ale być człowiekiem to takze powsciągać emocje. Tacy moga zdziałac dla nas wszystkich wiecej </p>
anonim2012.04.24 12:31
<p>Nie wiem jak wy? ale ja na KUL nawet złot&oacute;wki już nie dam.</p> <p>Nie wiem komu służą ci księża i ojcowie? Bogu czy Wybi&oacute;rczej?</p>
anonim2012.04.24 13:18
<p>@Garmin Nie przesadzaj bez Twojej złot&oacute;wki &nbsp;KUL da sobie radę. Za to bez KUL- u będzie mniej ludzi , kt&oacute;rych Polska czyli my bardzo potrzebujemy. &nbsp;</p>
anonim2012.04.24 13:35
<p>A to powt&oacute;rzę sw&oacute;j komentarz do tekstu o Braunie i Wiśniewskiej:</p> <p>P. Braun swoją nieprzemyślaną wypowiedzią nieodwracalnie wdepnął w g&oacute;wno, tak jak kiedyś co niekt&oacute;rzy tw&oacute;rcy, kt&oacute;rzy napisali wierszyki o Stalinie. Od tej pory zawsze ktoś o tym będzie pamiętał i przypominał. Aż do śmierci.</p>
anonim2012.04.24 13:59
<p>@Anteko Złot&oacute;wka Garmina może nie ma znaczenia, ale jego złot&oacute;wka i moja to już dwie. Ja zaś mam charakter aktywisty i moja rodzina i znajomi dowiadują się o wielu rzeczach i z dw&oacute;ch złot&oacute;wek robi się już sto. Nie ignoruj ludzi.</p>
anonim2012.04.24 14:31
<p>Nagradzany był film, a nie postawa p.Brauna wobec Życińskiego. Ludzie odr&oacute;żniajcie pewne rzeczy! Film &nbsp;nie dotyczył abp. tylko niezmiernie ważnego tematu. Co ma piernik do wiatraka. A co do sł&oacute;w Brauna - czy nie miał racji? Życiński nie był kłamcą?&nbsp;</p>
anonim2012.04.24 15:36
<p>Ocenia się film, a nie reżysera...</p>
anonim2012.04.24 15:50
<p> \"background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; margin: 8px;\"> <p>\"<span \" : verdana, geneva; font-size: small; text-align: justify;\">Nie sądzę, by taki język powinien być stosowany wobec&nbsp; zmarłych.\" O Stalinie czy Hitlerze, też nie można powiedzieć, że to byli łajdacy, bo już nie żyją? Przecież takie stanowisko uniemożliwia wręcz jakiekolwiek rozliczenie się z przeszłością i nazywanie rzeczy po imieniu. Mamy używać języka political correct? Pan Braun wypowiadając te słowa odni&oacute;sł się do braku aktywności abp. Życińskiego w sprawie dziecka Agaty. Było to wręcz ładjackie, tak jak łajdackie było p&oacute;źniejsze bronienie pani Kopacz przez ks. profesora Szostka. Kłamliwe i łajdackie było pisanie o ks. Chrostowskim (co czynił śp. abp. Życiński), że nie należy on do Kościoła Jana Pawła II i robienie z niego sekciarza i oszołoma przed mediami. To wstyd i hańba dla Katolickiego Uniwersytetu, że je jego kanclerz i były rektor wspierali ludzi, kt&oacute;rzy działali ewidentnie przeciwko życiu. Jak było można publikować w Gazecie, kt&oacute;ra optowała za aborcją? Trzeba nie mieć sumienia, aby wspierać cywilizację śmierci, a po sprawie udawać, że się płacze nad rozlanym mlekiem. To szczyt obłudy i zaprzaństwa. Niedobrze mi się robi kiedy taki o. Dostatni, błogosławiący powt&oacute;rne zaręczyny rozwodnika poucza pana Brauna o katolickiej konsekwencji. Chciało by się rzec: \"Lekarzu, ulecz samego siebie\".&nbsp; &nbsp;</span></p> </p>
anonim2012.04.24 16:38
<p>@Dawid Boże chroń przed aktywistami :) Jak juz zlikwidujecie KUL w czekistowskim zapale pozbawiajac go swoich dotacji to zrobicie piękny prezent osobliwej trz&oacute;dce magika z Lublina. Tak wam żal tej złot&oacute;wki na jakby nie było katolicka uczelnie a podatek na pękajace autostrady wliczony w paliwo płacicie bez szemrania. Na złosc mamusi odmrozicie sobie uszka? &nbsp; Rewelacyjny pomysł . Pogratulować. Sam jestem niewykształcony i ze wsi , bo za komuny nie chciałem nosić masła i jajk do szkoły. Myslałem ,ze teraz Polska zacznie sie naprawde rozwijać , bo naturalną potrzeba człowieka jest zdobywanie wiedzy, ale widze ,że ciemniak ze mnie. Zlikwidowac wszystko ,żeby nic nie było! Gdzies juz to słyszałem.</p>
anonim2012.04.24 16:44
<p>@Dawid zrozum ,ze dla Tyuska Komorowskiego poskomuch&oacute;w i tej całej sitwy rzadzacej najgroźniejsi są ludzie majacy solidne wykształcenie a nie aktywisci polityczni. Tych mamy w br&oacute;d. Jak widac łatwo ich &nbsp;wysmiac wykluczyc i zignorować. Z ludźmi dysponujacymi solidną wiedza nie idzie juz tak łatwo. &nbsp;</p>
anonim2012.04.24 17:04
<p><strong>@Anteko </strong></p> <p><strong>&nbsp;</strong>KUL&nbsp; to kuźnia wypaczonych moralnie i etycznie naukowc&oacute;w.</p> <p>Wspieranie tego pseudo katolickiego towarzystwa jest niebezpieczne nie dla POtuman&oacute;w, bo oni tuman&oacute;w potrzebują&nbsp; tylko dla&nbsp; KK w Polsce.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>
anonim2012.04.24 17:10
<p>Megi, Na KUL pracują bardzo r&oacute;żni ludzie. Wiem, bo sam tam studiowałem. Wrzucanie wszystkich do jednego worka jest niesprawiedliwe.&nbsp;</p>
anonim2012.04.24 17:13
<p>@Megi Wiedza nie wypacza moralnie ludzi. Moralnie wypacza ideologia śmierci i relatywizm stosowany w mediach.&nbsp;</p>
anonim2012.04.24 17:19
<p>Sodalitium mam tego świadomość i ubolewam nad tym ,</p> <p>że te\" <strong>czarne owce nauki KUL</strong>\", wyrabiają opinię wartościowym</p> <p>i godnym podziwu ludziom.</p> <p>&nbsp;</p>
anonim2012.04.24 17:19
<p>Uniwersytety to nie szk&oacute;łka niedzielna . Maja nie tylko kształcic ale sa terenem gdzie ścieraja sie r&oacute;żne poglady. Myśli ludzkiej nie da się izolować. Przypominam ,ze Polpotowi niepotrzebne były uczelnie. W świetle tego co dzisiaj nam serwują lewacy to był ekolog &nbsp;na wielka skalę.&nbsp;</p>
anonim2012.04.24 17:26
<p><strong>Anteko</strong></p> <p>jak myślisz skąd się w mediach wzieła&nbsp; amoralność , relatywizm i ideologia śmierci?&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>
anonim2012.04.24 17:37
<p><strong>Anteko </strong></p> <p>przypominam KUL jest Uniwersytetem Katolickim, więc o jakich ty ścierajacych się poglądach piszesz?</p> <p>&nbsp;</p>
anonim2012.04.24 20:56
<p>@Anteko Zapomniałeś tylko, że J. Palikota, kt&oacute;rego chcesz bić KULem właśnie ta uczelnia wychowywała.</p>
anonim2012.04.24 21:27
<p>@Anteko</p> <p>Nie sądzę, żeby Grzegorz Braun wypowiedział swoje opinie o abpie Życińskim pod wpływem emocji. Z dodtychczasowych jego wystąpień wynika raczej, że starannie waży słowa i na każde swoje publiczne twierdzenie ma solidne argumenty.</p> <p>@MT_11</p> <p>Streszczenie artykułu w GW: FILM jest zły, bo AUTOR jest be.</p> <p>Twoim zdaniem to nie jest atak? A może merytoryczna dyskusja?</p> <p>Pamiętasz list fizyk&oacute;w niemieckich nt. Einsteina? (Strzeszczenie: Teoria względności jest błędna, bo Einstein to Żyd.)</p>
anonim2012.04.25 9:00
<p>@Byniol Może to nie emocje , ale dlaczego Pan Braun nie m&oacute;wił tego kiedy biskup Życiński żył. Czy słowo łajdak jest merytoryczne? Nie mieści mi sie w głowie by mozna nazwać kogoś zmarłego łajdakiem ważąc słowa. Jestem prostym człowiekiem . Obserwuje to co m&oacute;wią podobno madrzejsi ode mnie i mysle ,ze ta mądrosc jak to przysłowiowe złoto kt&oacute;rym za psami rzucają. Nie dziwcie sie ,że ludzi po naszej stronie też obdarzają podobnymi epitetami. Wbrew pozorom ja jestem po stronie Pana Brauna , ale to co powiedział Pan Braun o zmarłym jest dla mnie powodem do zastanowienia sie czy na pewno mozna go chwalić. Jezeli wazył swe słowa to przeciez wiedział że dostarcza amunicji srodowisku GW. Nie wiem , ale chyba KUL miał wiecej absolwent&oacute;w niz tylko Pania Szyszkowską i Palikota. Wydaje mi sie ,ze to nie jest dokładnie tak ,że postepowanie człowieka mozna oddzielic od jego dzieł. Przecież tu juz wiele razy pisano ,ze najlepszym sposobem ewangelizacji czy propagowania &nbsp;cn&oacute;t jest dawanie dobrego przykładu innym .&nbsp;</p>
anonim2012.04.25 13:31
<p>@Anteko</p> <p>1. Pan Braun wypowiadał się tak samo (o biskupie Życińskim) wielokrotnie dużo wcześniej, może innymi słowami (np. w TV TRWAM), ale treść była ta sama - słyszałem, widziałem, czytałem.</p> <p>2. Uważasz, że Stalina nie można nazwać łajdakiem? W końcu zmarły...</p> <p>Być może wypowiedź Brauna była niepolityczna, a na pewno bulwersująca (bo o biskupie), ale to zupełnie inna sprawa.</p> <p>Przy okazji - przypomniała mi się wypowiedź Jana Pawła II. Na pytanie dziennikarza: \"Czy Wasza Świątobliwość nie podr&oacute;żuje za dużo?\" papież odparł: \"Być może, ale czasem trzeba pewnych rzeczy robić za dużo.\"</p> <p>Wobec mn&oacute;stwa laurek, wystawianych biskupowi Życińskiemu po śmierci, być może Braun uznał, że trzeba - gwoli prawdy - powiedzieć nawet nieco \"za dużo\".</p> <p>3. W miarę jak docierają do mnie kolejne informacje (o bpie Życińskim), coraz bliższy jestem uznania, że Grzegorz Braun właśnie dał dobry przykład innym, jak bronić Ewangelii.</p> <p>\"Gdyby wam ktoś głosił ewangelię inną od tej, kt&oacute;rą otrzymaliście, niech będzie wyklęty!\"</p>
anonim2012.04.25 23:24
<p>Z zasadniczym przesłaniem się zgadzam: Braun&nbsp; zachował się niedopuszczalnie, ale nagroda była za świetny film.</p> <p>&nbsp;</p> <p>PS</p> <p>Akurat to czy zmarły czy nie to drugorzędne. Ważniejsze było to, że te inwektywy były publiczne, niepoparte wystarczającymi dowodami i rzucone do arcybiskupa. Nie zmienia to faktu, że \"Eugenika\" to świetny film.</p>