Według jednego z uczestników liturgii, jak informuje portal „New Daily Compass”, kobieta podniosła dłoń w czasie konsekracji tak, jakby koncelebrowała wraz z innymi duchownymi.
Na nagraniu z tego dnia widać na początku procesję duchownych podążającą za diakonem wnoszącym uroczyście Biblię. Wśród nich widać trzech księży bez szat liturgicznych – przypuszczalnie są wśród nich przedstawicieli Kościołów Wschodu – a wraz z nimi idzie kobieta, ubrana w sutannę z widoczną koloratką. Według „New Daily Compass” jest to „prawdopodobnie luterańska pastorka”. Potem widać ją wśród kapłanów, gdy Mszy św. przewodniczy abp Sandro Salvucci.
Jak pisze Luisella Scrosati z „New Daily Compass”, dziennikarzom nie udało się potwierdzić na nagraniu, czy kobieta faktycznie podnosiła dłoń w czasie konsekracji, ale widać, jak wyciąga dłoń po aklamacji. Stąd jest „bardzo prawdopodobne, że uczyniła ten sam gest w czasie słów konsekracji” – pisze Scrosati. Także Antonino Cambria z „Life Site News” nie zdołał potwierdzić słów anonimowego informatora „New Daily Compass”.
Kodeks prawa kanonicznego stwierdza: „Podczas celebracji eucharystycznej diakonom i świeckim nie wolno wypowiadać modlitw, zwłaszcza modlitwy eucharystycznej, lub wykonywać czynności, które należą do celebrującego kapłana” (kan. 907). Co więcej: „Kapłanom katolickim zabrania się koncelebrowania Eucharystii z kapłanami lub szafarzami Kościołów lub wspólnot niemających pełnej wspólnoty z Kościołem katolickim” (kan. 908).
Ponadto w Kościele katolickim kobiety nie mogą przyjmować święceń kapłańskich. A święcenia kapłańskie w zborach protestanckich nie są ważne, gdyż nie została zachowana sukcesja apostolska. A zatem, niezależnie od tego, czy kobieta byłaby nominalnie katoliczką, czy reprezentowałaby wspólnotę protestancką, nie posiadałaby prawa do koncelebrowania Mszy św. – nie miałaby po prostu ważnych święceń kapłańskich.
Zdaniem Scrosati, jeśli faktycznie kobieta usiłowała koncelebrować Mszę św., to jest to przypadek delicta graviora – czyli „ciężych przestępstw” – i sprawa, którą powinna zająć się i osądzić Kongregacja Nauki Wiary. Jak dodaje: „Msza Święta to nie miejsce na promowanie ekumenizmu i gościnności, te cele można osiągnąć gdzie indziej”. Przywołuje też słowa samego Benedykta XVI z adhortacji apostolskiej Sacramentum Caritatis z 2007 r., w którym papież mówi o czci należnej Ciału i Krwi Pana Jezusa, która wyklucza traktowanie ich jako zwykłych środków do osiągnięcia jedności. Uczestnictwo w Eucharystii wymaga pełnej jedności z Kościołem katolickim.
W ostatnich latach było kilka przypadków, gdy kobiety usiłowały brać udział w sprawowaniu Eucharystii. Jednym z przykładów jest szwajcarska parafia, w której dwie kobiety dołączyły do duchownych przy ołtarzu, a jedna z nich nawet odmówiła zmodyfikowaną modlitwę eucharystyczną. Redakcja „Life Site News” usiłowała skontaktować się z sanktuarium w Loreto, ale nie udało się jej uzyskać odpowiedzi w czasie publikacji artykułu.